STAVEBNÍ VÝVOJ

Založení a lokace Hlučína jsou spjaty s osobností českého krále Přemysla II. Otakara a třebaže literatura tradičně uvádí jako rok založení města letopočet 1256, je pravděpodobnější jej klást až do sedmdesátých let 13. století.

Dá se předpokládat, že při založení města byl zřízen rovněž farní kostel. Pokud k tomu tehdy došlo, mohla být využita starší sakrální stavba nebo byl zřízen jednoduchý prozatímní dřevěný kostel. Bezpečně o existenci farního kostela víme až z listiny datované k roku 1378, v níž opavská knížata Václav a Přemek povolili bratrům Petrovi a Kunešovi z Varty, majitelům dvora při městě Hlučín, aby šest kop grošů darovali na postavení nového bočního oltáře Božího Těla. Zde se již mluví o současném chrámu.

K výstavbě zděného orientovaného gotického kostela se s největší pravděpodobností přistoupilo během první poloviny 14. století, zřejmě v místech předchozí nevelké stavby. Jeho přítomnost stranou náměstí v blízkosti hradeb je pro vrcholný středověk typická. I přes řadu pozdějších úprav si zvláště exteriér uchoval podobu gotického kostela s hrotitými okny a opěrnými pilíři. Polygonálně uzavřený vysoký presbytář má štíhlá lomená okna a po vnějším obvodu opěrné pilíře. Zda byl chrámový prostor již od svého počátku jednolodní a zaklenutý čtyřmi poli křížové klenby, není jisté. S ohledem na šířku lodi je možná i varianta trojlodní stavby, snad řešené jako pseudobazilika (převýšená hlavní loď bez oken a nižší boční lodě). Tomu by nasvědčovala výška gotických oken v lodi sahajících pouze do poloviny úrovně zdí. V ose hlavního průčelí stála kamenná věž, která se ale koncem 16. století zřítila.

FOTO

Patrně v 15. století byla z jižní strany připojena kaple Tří králů (později zasvěcená sv. Andělům) zaklenutá dvěma poli křížové klenby. V průběhu 16. století přibyly protější kaple sv. Anny (1508), za kaplí Tří králů pak v roce 1522 nevelká polygonálně uzavřená kaple Archanděla Michaela a zároveň protějšková kaple Marie Egyptské (dnes severní vstup do kostela). Kaple sv. Anny byla do své současné podoby upravena až na konci 16. století (tomu nasvědčuje užití florentských či čabrakových konzol pod žebrovou klenbou). Katastrofou bylo, když se roku 1597 sesula chrámová věž, která pobořila část lodi a strhla klenby. Kostel pak na dalších téměř dvě stě let zůstal bez věže. Krátce po obnově byl kostel v roce 1616 poničen požárem a došlo k opětovnému zřícení kleneb. 

Současná podoba chrámu sv. Jana Křtitele je poznamenaná výraznými barokizačními úpravami v 17. a 18. století. Současné zaklenutí valenou klenbou s lunetami pochází z roku 1618, kdy zřejmě došlo také k probourání menších oválných oken nad gotickými. Velkou proměnou prošel exteriér i interiér chrámu kolem roku 1791, kdy byla nově vystavěna věž, opatřená pozdně barokním, až klasicizujícím

dekorem. Zároveň došlo k výtvarnému sjednocení interiéru lodi, kterou člení dvojice kanelovaných pilastrů vysokého řádu nesoucí průběžnou profilovanou římsu.

V roce 1901 přistoupil farář Hugo Stanke (1861–1921) k regotizaci kněžiště, kterou dle jeho propozic vypracoval v roce 1901 Josef Seyfried (1865–1923). Projekt, spojený i s radikálním nahrazením původního klenutí kněžiště novou klenbou novogotickou, byl realizován v následujícím roce. Klenba byla opatřena štukovými žebry, ke zdi přiloženy válcové přípory s vegetabilními hlavicemi a slepé arkády s hrotitými oblouky. V následujících letech Stanke ještě uvažoval o dalších stavebních úpravách kostela, které by usnadnily provoz a odstranily nevhodná provizoria, avšak projekty Josefa Seyfrieda (1912) i dalších pruských architektů Maxe Giemsy z Katovic (1914) či Hannse Schlichta z Vratislavi (1916) již realizovány nebyly. Dílčí rekonstrukce interiéru a exteriéru chrámu v dalších letech už výrazněji neovlivnily jeho původní podobu.


B 6124 1

Pohled chrámovou lodí ke kněžišti, dobová fotografie, 60. léta 20. století

 1
1. Podoba kostela v roce 1914 před zamýšlenou avšak nerealizovanou přestavbou

2. Návrh rozšíření a neobarokních úprav kostela, Max Giemsa, 1914

Plán kostela

STAVEBNÍ VÝVOJ

1 – Presbytery // 2 – Chapel of St. Anne // 3 – Original Chapel of Mary of Egypt // 4 – Chapel of Archangel Michael // 5 – Chapel of Angels (formerly Chapel of the Three Kings)